رفلکس

عکس العمل حیوانات در برابر دوربین عکاسان (عکس)



هوا شناسی

هوا مخلوطی همگن است.

هوا مخلوطی همگن است (دست کم تا ارتفاع 4 کیلومتر از سطح زمین)؛ زیرا گازهای مختلف به هنگام مخلوط شدن، همواره مخلوطی همگن ایجاد می کنند. در ضمن، چون اجزای سازنده ی هوا قابل تشخیص نیستند و میزان آمیختگی اجزای ثابت آن نیز در همه جا یکسان است، می توان گفت که هوا دو ویژگی مهم مخلوط های همگن را داراست. البته با سرد شدن هوا، امکان متراکم شدن بخارآب و تشکیل ابر وجود دارد. در این صورت، چون ابر متفاوت و قابل تشخیص است، در آن منطقه مخلوطی ناهمگن ایجاد خواهد شد.

گازهای نادر موجود در هوا می دانید که گازهای نادر را با نام های گازهای نجیب و گازهای بی اثر نیز معرفی کرده اند. البته نام ( گازهای نادر) مناسب تر است، زیرا مقدار آن ها در طبیعت بسیار ناچیز است. این گازها عبارت اند از: هلیم (He)، نئون (Ne)، آرگون (Ar)، کریپتون (Kr)، زنون (Xe) و رادون (Re). همه ی این گازها، از نظر شیمیایی، غیر فعال اند؛ البته تا به حال، از کریپتون و زنون چند ترکیب شناخته شده است. برخی از کاربردهای این گازها را در جدول زیر می بینید.
 

نام گاز نادر

کاربردها

هلیم

بالون های هواشناسی و تفریحی،* ساخت لیزر

نئون

لامپ های تبلیغاتی، لامپ های تلویزیون و ساخت لیزر

آرگون

لامپ های روشنایی و ساخت لیز

کریپتون

لامپ های فلورسنت (مهتابی) و ساخت لیزرهای فرابنفش

زنون

لامپ های فرابنفش (برای شناسایی اسکناس و چک) و لامپ های خورشیدی (از روشنایی این لامپ ها، برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود.) و لامپ اسلاید و اُوٍرهد

رادون*

ساخت دستگاه های لرزه نگار

*گاز رادون در درون خانه هایی که بر روی زمین های گرانیتی ساخته شده اند، جمع می شود و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. سرطان ریه از شایع ترین بیماری های ناشی از تجمع گاز رادون موجود در خانه ها و به ویژه آپارتمان هاست.