فسیل آمونیت یا شاخ قوچی

آمونیت ها یک گروه منقرض شده جانوران دریایی را تشکیل می دهند که از شاخه نرم تنان و رده سفالوپودها (سرپایان) می باشند.صدف این فسیل ها به شکل حلزونی مسطح بوده و نامگذاری آنها بر اساس صدفشان می باشد. از آنجایی که صدف آمونیت ها شبیه شاخ پیچ خورده می باشد پلینیوس بزرگ اسم این فسیل ها را شاخ آمون (ammonis coma) گذاشت. آمون یکی از خدایان مصر باستان بود که اعتقاد داشتند مردی است با شاخ های پیچیده، در آخر اسامی گونه های آمونیت پسوند ceras  به کار می برند که از یک لغت یونانی به معنی شاخ گرفته شده است.


 آمونیت ها

              ecoscience        

        
                   فسیل آمونیت (شاخ قوچی ) 
      
        نوعی نرم تن   منقرض شده 
             
          در دوران مزوزوئیک    

        

        
نظرات 2 + ارسال نظر
چاپ و تبلیغات پارت یکشنبه 7 شهریور 1395 ساعت 09:17 ق.ظ http://www.partchap.ir

فسیل آمونیت یا شاخ قوچی like

yazdani شنبه 6 شهریور 1395 ساعت 07:50 ب.ظ

با عرض سلام
عمده فسیل های دوران مزوزوئیک در فلات ایران از نوع آمونیت ها و بلمنیت ها هستند و من بارها در حین بررسی معادن استان شما با آنها برخورد داشته ام.
البته احتمال وجود فسیل دایناسورها هم در ایران زیاد است منتها کاوش های زمین شناسی در ایران بسیار نوپا هستند و نیاز به کار جدی تحقیقاتی می باشد.

با سلام وعرض ارادت خدمت دوست عزیز جناب یزدانی از تماس شما خوشحالم فسیل های آمونیت در اغلب نقاط کوهستانی ایران یافت میشود از جمله کوههای هزار مسجد در شمال شهر مشهد ودر مسیر جاده ی کلات که ما چند باری به اتفاق بچه ها به این منطقه سر زدیم و آمونیت جمع آوری کردیم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.